Uuring: emakeel mõjutab matemaatilist mõtlemist
Ajakirjas Proceedings of the National Academy of Sciences tutvustatud uuringus selgus, et esimese keelena inglise keele selgeks õppinud inimesed kasutavad võrrelduna emakeelena hiina keelt rääkivate inimestega matemaatiliste tehete lahendamisel mõnevõrra erinevaid ajupiirkondi, kirjutab AP. Daliani tehnikaülikooli teaduri Yiyuan Tangi juhitav uurimisrühm palus kahte keelerühma kuuluvatel inimestel lahendada lihtsaid matemaatilisi ülesandeid. Samal ajal jälgiti nende ajuaktiivsust ning kui üldiselt said kõik katsealused ülesannetega kenasti hakkama ja kasutasid suures osa samu ajupiirkondi, siis inglisekeelsetel katsealustel aktiveerus tehete lahendamise ajal lisaks ka keeletöötlusega seotud ajuala, samas kui hiinlastel muutus aktiivseks hoopis visuaalse informatsiooni töötlemisega seostatav ajupiirkond. Tangi hinnangul näitab leid, et "hiina keele kõnelejad lahendavad probleeme teistsugusel moel kui inglise keele rääkijad". Samas märkis ta, et eri tüüpi matemaatilise mõtlemise tekkes võivad lisaks keelele mängida olulist rolli ka kultuurilised mõjurid, näiteks selle aine erinevad õpetamise viisid koolides. Ühes möödunud aastal tutvustatud uurimistöös leiti, et Aasia ja Euroopa päritolu inimesed vaatlevad ka pilte erineval moel - silmade liikumist jälgides tehti kindlaks, et kui eurooplased pööravad fotot uurides enam tähelepanu selle esiplaanil jäädvustatud objektile, siis aasialased kulutavad enam aega tausta uurimiseks ning jäädvustatust tervikpildi saamiseks.
<< Home