MAREKI TERVISELEHT

9/12/2006

Uuring: jalgrattakiivri kandmine võib olla eluohtlik

Bathi ülikooli liikluspsühholoogi Ian Walkeri tänavatingimustes läbi viidud katsed andsid mõneti paradoksaalse järelduse - jalgrattakiivriga sõitmine võib olla eluohtlikum kui rattaga sõites kiivri mittekandmine, vahendab BBC. Salisbury ja Bristoli tänavatel rattaga ringi kihutanud Walker avastas spetsiaalset mõõteriista kasutades, et autod möödusid temast ohtlikult lähedalt (keskmiselt 8,5 cm) palju sagedamini siis, kui ta kandis rattakiivrit. Ühtekokku mõõtis teadur 2500 mootorsõiduki möödumiskaugust ning kahel korral sattus ta ka liiklusõnnetusse. Mõlemal juhul kandis ta avarii ajal kiivrit. Walkeri sõnul näitab avastus, et kui mootorsõiduki juhid mööduvad jalgratturist, arvestavad nad "veamarginaali" johtudes ratturi välimusest. Ta lisas, et paraku näib kiivri kandmine seega suurendavat liiklusõnnetusse sattumise riski, sest autojuhid hindavad alateadlikult kiivrit kandvaid rattureid etteaimatavamateks ning jätavad neile vähem eksimisruumi. Katsetamaks oma teooriat sõitis Walker pisut ringi ka suure parukaga ning avastas, et autojuhid möödusid temast oluliselt suurema ringiga. Tulevaste eksperimentide käigus soovib teadur kindlaks teha, kas selle põhjuseks on tõik, et mootorsõidukite juhid peavad naisratturite käitumist vähem etteaimatavaks või sõidavad naised rattaga tänaval vähem ning sohvrid pole nendega lihtsalt harjunud. Eksperdid soovitavad kiivri rattaga sõitma minnes kindlasti ka edaspidi pähe panna, sest rattakiivrite peapiirkonna vigastuste ohtlikkust ja surmaga lõppevate peatraumade arvu vähendav efekt on teaduslikes katsetes korduvalt kindlaks tehtud.